Cielená reklama

Čo to vlastne je?

Je prispôsobená tak, aby nám zobrazovala ponuky, o ktoré by ste mohli mať záujem. Iné názvy sú aj prispôsobená alebo personalizovaná. Funguje na základe predchádzajúcich vyhľadávaní.

Jej cieľom je ovplyvniť naše konanie, myslenie, presvedčenia a dokonca aj to, za koho hlasujeme.

Nastavenie zacielenia

  • podľa pohlavia
  • podľa veku
  • podľa polohy
  • podľa algoritmu:
    • podľa správania pri vyhľadávaní
    • podľa správania sa na konkrétnom webe
    • podľa dát od podobnej skupiny ľudí

Konkrétna ukážka

  1. Chcete si kúpiť topánky
  2. Vyhľadáte si topánky na internetových stránkach
  3. Pozeráte si rôzne topánky, ktoré sa vám páčia
  4. Odídete z tejto stránky
  5. Začnete vyhľadávať niečo iné napr. letenky do Paríža
  6. Začne sa vám objavovať reklama na topánky najčastejšie formou web bannerov
  7. Odídete zo stránky
  8. Začnete vyhľadávať niečo iné napr. recept na koložvársku kapustu
  9. Začne sa vám objavovať reklama na topánky aj na letenky
  10. A tak ďalej a tak ďalej

Aké metadáta niekto o mne práve v tejto chvíli môže zbierať?

Všetky geolokačné dáta, aké si len predstavíte. Kde práve ste, kam cestujete, čo vyhľadávate na svojom telefóne. Metadáta zbierajú komplet všetky vaše aplikácie, ktoré máte nainštalované na svojom telefóne, alebo na svojich fitness hodinkách. Všetko, čo má vlastnú IP adresu má aj svoje súvisiace metadáta. Potom je len otázka, či tieto aplikácie zbierajú všetko, čo vás len napadne – teda počet krokov, ktoré ste urobili, koľko kalórií ste spálili, aký je váš srdcový tep alebo vaše návyky pri vyhľadávaní cez internet. Ďalšou otázkou je, kto každý má k údajom aplikácií prístup.

Údaje o zákazníkoch sú digitálne zlato a my sme len dáta na predaj. Sprostredkovatelia údajov zhromažďujú miliardy a bilióny údajov po celom svete a vytvárajú prispôsobené masívne digitálne profily o každom z nás. Zber našich osobných údajov ďaleko presahuje to, čo si mnohí z nás dokážu predstaviť.

Aj keď sú v platnosti zákony na ochranu údajov, stále existuje určitá šedá oblasť o tom, ako môžu údaje používať spoločnosti, ktoré ich získali legálne.

Každý by sa mal zaujímať o svoje súkromie. Máme to aj vo svojej tradícii, nikoho si nepozveme do svojho domova kým ho nepoznáme a kým u nás nie je vítaný. A v súčasnosti pozývame k sebe domov oveľa neznámejších ľudí a do oveľa intímnejších sfér nášho života, ako sme to robili kedysi.

Cielené nielen pre koncových používateľov

Vezmite poskytovateľov poistenia a spoločnosti vydávajúce kreditné karty. Nie je žiadnym odhalením, že tieto organizácie ukladajú prémie a limity na základe správania zákazníkov. Napríklad, ak ste niekedy mali dopravnú nehodu, budete vedieť, že vaše poistné na auto stúpa. Veľké dáta umožňujú týmto spoločnostiam robiť stále presnejšie predpovede o budúcnosti, čo im umožňuje vykonávať stále invazívnejšie finančné profilovanie.

V roku 2009 (ešte predtým, ako boli veľké dáta také veľké ako dnes) bol jednému mužovi znížený úverový limit jednoducho preto, že iní zákazníci, ktorí nakupovali v rovnakých obchodoch ako on, mali zlú históriu splácania. Toto je len jeden malý príklad temnej oblasti používania veľkých dát, ktorá má jasné etické dôsledky. Existuje mnoho ďalších etických problémov, okolo súhlasu, vlastníctva a súkromia. Tieto viedli k vzniku práva na zabudnutie, čo viedlo k zavedeniu nových zákonov.

Použitie v praxi

Pravdepodobne najzreteľnejšími príkladmi cielenej reklamy a zneužívania Big Data sú prezidentské voľby v USA v roku 2016 a referendum o brexite v Spojenom kráľovstve v roku 2016.

Po šokujúcich výsledkoch v oboch prieskumoch boli Vote Leave v Spojenom kráľovstve a Trump Campaign v USA prepojené s pochybnou firmou na analýzu údajov s názvom Cambridge Analytica. Teraz už neexistujúca firma použila informácie nezákonne získané z Facebooku na informovanie o komunikačných stratégiách oboch prieskumov. Ich vplyv odvtedy formuje globálnu politickú scénu.